عبدالوهاب شهیدی- پیمان پورشکیبایی

عبدالوهاب شهیدی: طنین عود و نغمه ­های شهیدی به قلم پیمان پورشکیبایی

شادروان عبدالوهاب شهیدی موسیقیدان، آوازخوان و نوازنده برجسته­ ی عود که از کودکی نزد پدر میرزا حسن شهیدی که با موسیقی آشنایی داشت به راه زیبای هنر گام گذاشت و پدر تا سیزده سالگی او را همراهی کرد. عبدالوهاب با کوشش و پشتکاری که در خور هر هنرمندی است خود را تا بدان پایه رساند که آموزگار بزرگی همچون  اسماعیل مهرتاش او را نزد خود پذیرفت تا موسیقی را بهتر بیاموزد.

بانگ باستان، کیخسرو دهقانی

درباره تک آهنگ کیخسرو دهقانی: گفتار گرزمان و بانگ باستان

کمتر کسی از ایرانیان است که نام فردوسی را نشنیده و یا شعری از این سخن سرای بزرگ به یاد نداشته باشد.فردوسیِ فرزانه و دانشمند ادب پارسی سال ­ها در سرودن شاهنامه کوشید تا زبان پارسی را از گزند برهاند.او از همان آغاز، پایان راه را می­ دانست و این دانایی و توانایی از سروده هایش آشکار است.گاه همچون عاشقی دلداده از عشق می گوید و داستان زال و رودابه،رستم و تهمینه و بیژن و منیژه و … را به رشته سُرایش می آورد،گاه جادوانه جادو می آفریند،گاه همچون فرمانده میدان از جنگ و جنگاوری و رزم و پهلوانی سخن می راند،گاه همانند پادشاهان دادگر به یاری مردمان می شتابد و گاه همچون رهروان سختکوش، راه راستی و نیکی را به مردمان گوشزد می کند. به راستی که فردوسی در جهان بی همتاست چرا که از نگاه او هر آنکس که راه نیکویی و راستی پیشه گیرد ایرانی است.

پریوش پورشکیبایی، وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه شیراز

قوانین حمایتی پدیدآورندگان آثار با تاکید بر حقوق مالکیت ادبی و هنری

همان گونه که انسان‌­ها می­‌توانند دارایی های فیزیکی و مادی خود را (از قبیل: اتومبیل، خانه، ساختمان، زمین و…) تملک نمایند، به موازات آن قادر خواهند بود  مالک دارایی­‌هایی گردند که از راه اندیشه­، دانش­، ­هنر­، ابتکار و نوآوری آن­ها آفریده می‌­شود.  بنابراین هر کس مبادرت به نگارش کتاب، مقاله، نمایشنامه یا هر نوع نوشته‌­ای نماید، شعر و ترانه‌­ای سُراید، هر گونه اثر موسیقی، سمعی و بصری، عکاسی و معماری پدید آورد، پروژه علمی و تحقیقاتی جدیدی را انجام دهد و یا به طور کلی به هنری ابتکاری دست یازد که در نتیجه آن،  اثر نوینی خلق گردد، وی مالک آفرینش‌­های فکری و خلاقیت های ذهنی خویش محسوب می‌­شود.

کاور آواز اساطیر- علیرضا فیض بشی پور

آواز اساطیر نوایی خوش از دستان تنبور

آهنگساز این نغمه­ های جاودانه موزیسین برجسته، دل­ آگاه و دانش ­آموخته­ ی رشته­ ی کارشناسی موسیقی از دانشگاه تهران علیرضا فیضِ­ بَشی­ پور  است. او از دوران کودکی در بستر موسیقی مقامی نزد پدر غلامحسین و دیگر بزرگانِ آموزگار اخلاق و ساز همچون سید­ولی­ حسینی، سید­قاسم ­افضلی، سید­محمود­علوی، سید­محمد ­احمدی، سید امرالله­ شاه ­ابراهیمی، طاهر یارویسی، درویش عابدین خادمی و بهره ­گیری از آثار کهن بجا مانده نه تنها رمز و راز های این ساز را آموخت بلکه شیو­ه ­ای را بنیاد نهاد تا نوازندگی و آهنگسازی این ساز در گستره­ ی مقام­ های تنبور که آن را هفتاد و دو مقام برشمرده ­اند و اشعار شاهنامه­ ی کُردی راهگشای دیگران باشد. او طرحی نو و استوار را بنیاد نهاد و راه ویژه­ ی خود را در پرده­ های تنبور آزمود که در رَوَند موسیقی تنبور کم مانند بوده و بی­ همتاست.

شل سیلور استاین

شل سیلور استاین، ترجمه و گردآوری زهرا مظفری

شل سیلورستاین Sheldon Allan Silverstein، شاعر و نویسنده وکاریکاتوریست و هم چنین خواننده آمریکایی است. او در سال 1930 درشهر شیکاگو، ایلینوی به دنیا آمد و پس از گذران زندگی کوتاه و پربارش در 59 سالی به سرای ابدی شتافت. او با غم از دست دادن دخترش شوشانا در یازده سالگی بسیار افسرده و غمبار روزگار را می­‌گذراند تا اینکه ماتیو پسرش به دنیا آمد و کمی از بار این غم کاسته شد.

آدری پن

آدری پن، خالق بوسه ها، ترجمه و نگارش زهرا مظفری

خانم آدری پن در سیلور اسپرینگ مریلند بزرگ شد. در آغاز او رقصنده‌ي  باله نیویورک بود ولی با دچار شدن به یک بیماری سخت نتوانست این کار را ادامه دهد و پس از چند جراحی دردناک که او را ناگزير ساخت تا به مدت چند هفته راه نرود و دیگر نتوانست برقصد. او از پای ننشست و با توانایی که در خود احساس می کرد، نویسنده شد. با این حال­، او از زمانی که کلاس چهارم بود­ به نوشتن ژورنال روی آورد و همزمان با بزرگ شدن به نوشتن ادامه داد.

سه تار الگوی عشقی- ساخته درویش مرتضی حیدریان

نگهداری از ساز

بی‌گمان نگهداری از ساز بسیار مهم است. گرما، سرما و رطوبت سه عامل مهم در به وجود آوردن تغییرات فیزیکی در ساز هستند. تاب برداشتن دسته یا اُفت صفحه و پوست، خوب نخواندن ساز و… از این دسته‌اند. نوازنده می‌باید ساز را از این گونه تغییرات آب و هوایی دور نگهدارد. پس از آنکه نواختن و تمرین خود را به پایان رساندید ساز را در کاور یا جلد آن بگذارید.

دستگاه ها و گوشه ها

سخنی پیرامون ردیف دستگاهی موسیقی ایران

در کتاب تاریخ موسیقی آقای حسن مشحون بر این باور است که تاریخ دقیق یا مستندی براین که چه کسی یا کسانی این نظام هفت دستگاهی را پایه‌­ریزی کردند چندان آشکار نیست و تنها می‌توان این دریافت را داشت که از اواخر سده‌ی نهم هجری به این سو این روش پیش گرفته شده است که آن هم برای سامان دادن به از هم گسیختگی موسیقی در آن روزگار بوده است.

دی وی دی شاهنامه صوتی

پیشگفتاری درباره موسیقی شاهنامه شنیداری آوای نامورنامه

موسیقی گستره­‌ایست سرشار از عشق، دانش و احساس که آدمیان با آن به درک زیبایی رسیده و با یکدیگر همسویی را می­‌آزمایند. سخنی از زبان ساز یا نغمه‌­ی آوازی که بر دل می‌­نشیند، شورمندی، شیدایی، غم و اندوه و یا آرامشی بی­‌مانند را به ارمغان می‌­آورد که گه­گاه ما را به هم‌­آوایی واداشته و زبانی نیرومند می­بخشد تا پروردگار زیبایی­‌ها را بستاییم.

تنبک خاتم کاری شده

ده ساز ارکسترال ایرانی را بشناسیم

آنچه ما در این جستار برآن تلاش ورزیده‌ایم آگاهی یافتن از تاریخ موسیقی و شناخت عمومی سازهای ایرانی است تا ارزش این دستاورد مردمان کهن و پاک نهاد را ارج نهیم، آموزش و نواختن آن را همچون دیگر هنرها والا بدانیم، برخی از هنرمندان پرتلاش گذشته و حال که به مقام استادی در این راه رسیده‌اند را بشناسیم، ساختارفیزیکی و ریخت شناسی آن را به خاطر بسپاریم و با شناخت آن خرد جمعی را در حفظ این میراث فرهنگی گران‌بها افزون ساخته و به داشتن این سازهای ملی افتخار کنیم و پس از شناخت آن با گوش جان سپردن به نغمه‌های خنیاگران و گوسانان از همسویی و مهرورزی به هم خوش‌روزگار باشیم.

برای تو که می خوانی جلد دوم

واژگانی که در موسیقی باید بدانیم

گه‌گاه که به کنسرت یا کلاس موسیقی می‌رویم و یا از کسی که در این راه تازه گام گذاشته، واژگانی را می‌شنویم که معنای آن را درنمی‌یابیم و چندان هم پی­‌جویی نمی‌کنیم­! باید دانست که فهمیدن و درک برخی از واژگان، زیبایی شنیدن را برای ما دو چندان خواهد کرد. هر آگاهی که در این راه بدست می‌آوریم به گستره‌ی دانش ما برای رسیدن به درک موسیقی کمک بسزایی است.

خواندن و آواز

کوتاه نوشتی پیرامون خواندن

هنگامی که از آواز سخن به میان می­ آوریم آنچه نخست در یاد ما نقش می­ بندد، شعر است. شعر در کشور ما از بن ­مایه ­های ادبیات پارسی است و بسیاری از پژوهشگران جهان برای آن که رنگ و مایه ادبی و پیام حکمت گونه به آثار خویش ببخشند و عیار کار خویش را بالا ببرند از اشعار بزرگان ما در نگارش خود بهره ­ها برده ­اند. به ویژه که در آواز که آهنگ، رستاخیز می ­کند تا شعر به گونه ­ای درخشان به گوش جان شنونده برسد. در این ­باره که موسیقی خود آوایی دارد و شعر خود سخنی­، بسیار بزرگان به آن پرداخته­ اند اما برای ما آنچه درست است این خواهد بود که اگر این دو دست در دست هم دهند شکوفایی به ارمغان خواهند داشت که به آن آواز می­‌گوییم.

مصاحبه با موسیقیدان

چهارگاه از میان قطره های باران

سیدمحمد تنکابنی از کودکی و با ساز سنتور گام در راه هنر موسیقی گذاشت و از نوجوانی شیفته­ ی آفرینش موسیقی­ گشت. با پشتوانه­ ی خانواده­ ای هنردوست و راهنمایی­ های استادان ارجمندی همچون مهران مهتدی و ابراهیم نقدیان که هر دو از نوازندگان برجسته­ ی ویلن ایرانی هستند هنر موسیقی را به گونه ­ی آکادمیک ادامه داد. از سال 1384 دوره­ های گوناگونی در رشته­ ی آهنگسازی (هارمونی، کنترپوان، فرم، ارکستراسیون و آهنگسازی) نزد استادان این رشته آموخت. وی دانش ­آموخته ­ی کارشناسی ارشد رشته ­ی آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران است.

ساختار گوش

دو چندان که گویی می شنو

 سرکار خانم سوسن عبدی  دکترای اودیولوژی از آمریکا و از اعضاء جامعه پزشکان آن است. همچنین  عضو هیات تحریریه ­ی  Journal of Hearing می­ باشد. او پایه­ گذار کاشت حلزون در ایران  و مدیر کاشت حلزون دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین راه اندازی کاشت حلزون در بیمارستان بقیه­ الله و مدیریت آن را نیز برعهده داشته است. او با گذراندن از دوره ­های پیشرفته­ ی شنوایی اطفال در میامی­، شنوایی اطفال در آمریکا ،توانبخشی و الکترو فیزیولوژی در آمریکا، کاشت پیشرفته ­ی حلزون در سیدنی استرالیا، دوره ­ی پیشرفته­ ی­ تجویز سمعک بزرگسالان و اطفال در هانور آلمان، دوره­ ی پیشرفته­ ی تجویز سمعک بزرگسالان و اطفال دربیمارستان­ های  بلژیک، ایتالیا و هنگ­ کنگ بر آگاهی و دانش خود در راستای درمان مردمان نیازمند افزود. سخنرانی او در بیش از پنجاه کشور و چاپ مقاله­ های بسیار در ژورنال­ های معتبر پزشکی به پرکاری و روحیه­ ی پژوهشگرانه ­ی او اشاره دارد. در این شماره مقاله­ ی او را درباره­ ی درمان کم شنوایی با کمک موسیقی خواهیم خواند تا از نگاهی دیگر به ارزش موسیقی این هنر شگفت و بی مانند پی ببریم.

آپولون

دانستنی های موسیقی ایرانی

آنچه برای شما در این دانستنی­ها پژوهش شده و به نگارش درآمده پشتوانه­ ای استوار همچون پژوهش ­های ارزنده استاد توانمند و بی­ مانند ملک­ الشعرا بهار را نیز داراست. گزیده نویسی و کوتاه ­­نویسی در دستورکار بوده تا در زمانی اندک بتوانید به یاد بسپارید.

   کهن شعر

   کهن ­ترین شعر در ایران زمین، گاثا،گاتا یا سرودهای آهنگینی است که زرتشت در نیایش و آفرین ­باد اهورا مزدا، یگانه و بزرگترین آفریننده جهان سروده است.هر گات دارای پنج سرود است. در اوستا نیز سرودها دارای هجا، تکیه و فشار هستند و همانند امروز بنیاد قافیه در آن دیده نمی­ شود. این سروده­ ها که از هزارتوی تاریخ برجا مانده­ اند بی­ گمان از بهترین دستاوردهای آدمی است  که یکتا­پرستی، اندیشه نیک، کردارنیک و گفتارنیک را گوشزد می­ کنند.

استاد ابراهیم سپهری زنگنه

سپهر عشاق: گفتگو با استاد ابراهیم سپهری زنگنه

ابراهیم سپهری زنگنه در 31 شهریور 1321 در کرمانشاه چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در همین شهر و دبیرستان و دانشگاه را در تهران به پایان رساند و در رشته­ ی ارتباطات اجتماعی فارغ التحصیل شد. پدر ایشان شعیب سپهری زنگنه هنرمندی توانا بود و از سرامدان حوزه­ ی نقاشی، خط و موسیقی بود. عموی نامبرده مرحوم حاج ایوب خان سپهری زنگنه(مزین الممالک) نیز از نقاشان برجسته و یکی از جوانترین شاگردان مرحوم استاد کمال­ الملک بود. عشق شدید  به سه ­تار از همان اوان کودکی در ایشان به وجود آمد. فراگیری سه ­تار را در ابتدا با کیخسرو پورناظری در کرمانشاه آغاز نمود و سپس نزد علی اکبرخان اعظم زنگنه که از شاگردان استاد نی­ داوود بود به فراگیری قطعات پراکنده پرداخت.

رادیویی قدیمی

کوتاه نوشت تاریخ موسیقی ایران زمین (بخش سوم و پایانی)

با هجوم محمود افغان نیز ایران دستخوش تنشی دیگر شد و با چپاول افغان‌ها بسیاری از دستاوردهای بازآفرینی شده ایرانیان به ویژه در اصفهان و شیراز نابود شد یا به تاراج رفت.

در دوران نادرشاه نیز هیچ رویکردی به این هنر دیده نمی‌شود. تلاش نادر با روندی که در پیش روی خود داشت بیشتر به ساختن ارتشی قدرتمند گذشت تا بتواند ایران را از دست لاشخوران و کرکس‌های تشنه به خون آزاد سازد پس این هنر تنها در پستوخانه‌­ها و در بین خود مردم سینه به سینه و با ترس از گزندهای پیرامون درجا می‌زد. از نادر در این میان تنها به اینکه او دوست داشته برای وی از داستان‌های شاهنامه بخوانند بسنده شده است.

اتاق آکوستیک عالی قاپو

کوتاه نوشت تاریخ موسیقی ایران زمین (بخش دوم)

گفته‌اند که باربد برای هر روز آهنگی ساخته که به هفت خسروانی شهره شده است و برای هر روز از سی روز ماه که سی لحن باربد نام گرفته و همچنین برای سیصد و شصت روز از سال اوستایی نیز آهنگ ساخته است. استاد نظامی گنجوی در سروده‌ای نام این آهنگ‌ها را آورده است:

آقا حسینقلی و میرزا عبدالله

کوتاه نوشت تاریخ موسیقی ایران زمین (بخش اول)

موسیقی هنری است ناب و شگفت که آدمی را بیش از هر هنر دیگری دست خوش شورمندی،سرمستی، آرامش یا غم می‌سازد. به راستی این پدیده سرشار از جاودانگی و عشق تنها از سوی دادار بی همتاست و ارمغانی بی ­مانند برای انسان خاکی است. هنر پایکوبی، خواندن و موسیقی با زاده شدن آدمی و برداشت زیباشناسانه و نیازمند او از دنیای پیرامون رَنگ و کِرشمه یافت تا تار و پود زمین از آواهای زیبا جاودانگی یابد.

mohammadreza shajarian

Iranian Song Phoenix, Mohammad Reza Shajarian

Presented to the pure spirit of Master Mohammad-Reza Shajarian
Author: Peyman Poorshakibaii
Translation to English: Rozita Nezami
Edits and voice reading: Keith Ward
A work from the Cultural Group of Garozman, November 2020

راز ساز در ساختار تار

بازآفرینی آوای تار

هیچگاه نمی‌­توان نقش ارزنده‌­ی سازندگان چیره‌­دستِ ساز را در کارزار موسیقی ایران نادیده انگاشت. نوازندگان چیره ­دست و توانا هرچند از هوش و دانش بسیار برخودارند، هماره نیازمند سازآفرینان بوده و خواهند بود. کارِ دست و ساخت و ساز از چوب برای نوازنده­‌ای که می­بایست همواره از انگشتان دست خود برای نوازندگی بهره بَرد کار آسانی نیست. همچنین برای سازآفرینانی که کار سخت با دست انجام می­‌دهند نواختنی ویژه همانند نوازندگان چیره‌­دست دشوار است. از این روی نوازنده و سازآفرین بِسان بال­های دو پرنده پَرِ پروازِ جاودانگی نغمات را می‌آفرینند تا به ستایش زیبایی­‌های گیتی بپردازند.

محمدرضا شجریان، ققنوس آواز ایران

به نام آفریدگار هنر

قُقنوس آوازِ ایران

ای گُلِ خوشبوی اگر صَد قَرن باز آید بهار

مثلِ  من   دیگر  نبینی   بلبلِ خوشگوی  را

سعدی

    هنرمند از آن روی آشکار­نمای سرشت آفریدگار است که هنر را می­‌آفریند. خُنیا، یارِ آهنگین شعر در فراز و فرود تاریخ داشته­‌های ملتی کهن را پاسداری کرده است.

آگاهی ازپندار­ها،­ اندیشه­‌ها، گفتارها، ناگفته­‌ها، کردارها و ناکرده­‌ها از سوادِ سوخته­‌ی شهر شعر و خُنیا پیداست. مردان و زنانی که در این سرزمین زیسته­‌اند، عشق ورزیده­‌اند و رنج برده­‌اند، در پیکر شعر و خُنیا جاودانه­‌اند.

رَدی از کاروانِ شعر و خُنیا، گُم­‌کرده­‌های پیشین فرهنگ و تاریخ و آرزو­های فرا راه مردم این سرزمین را راهنما بوده است. چرا که شعر­، سخن و خُنیا تنها با جان­، خرد و احساس از کِلکِ مردان و زنانی ارزش جاودانگی می‌­یافته که همه‌­ی مردمان گیتی را می­‌نگریستند.

بیان این جان و تنِ همسان به دست توانای شاعر و خواننده، دست‌­یافتنی می­‌شود و این دو از آن روی که آفریدگارِ خُنیایِ سخن می­‌شوند، نزد ایرانیان ارزشی ویژه می­‌یابند. امروز هفدهم ماهِ مِهراز سال هزارو سیصد و­ نود­و­نه، روز پَرکشیدن “ققنوس آوازِ ایران، استاد محمدرضا شجریان” است.

پَرکشیدن “ققنوس آوازِ ایران، استاد محمدرضا شجریان”

بی­‌گمان این مرد بزرگ و روشن‌فکر استادی بی‌­مانند در آواز و موسیقی­، شعر­خوانی، تصنیف‌­خوانی­، خوشنویسی، پرورش گُل و باغداری، سازآفرینی و ­هنرشناس و هنرپرور­  است.

آنچه همگان ازاستاد محمد­رضا شجریان برشمرده‌­اند گویای این نکته است که زنان و مردان این آب و خاک دوستدار هنر و هنرمند بوده و ارج و ارزش این گوهر ناب را می­‌شناسند.

فرّه ایزدی هنرِ آواز که فروغی از سوی دادار جهان است به وی سپرده شد تا همچون استاد توس، “فردوسی” که زبان پارسی را ازگزند رهانید، او نیز شکوهِ آواز ایرانی را برای ایرانیان بازشناسد و از گزند برهاند.

هم اوست که نه تنها با پشتوانه‌ای قدرتمند به نام “شعر” آشناست که از “خُنیا” نیز بهره برده تا هنر خواندنِ انسان را با برترین زبان ادبیات جهان در هم آمیزد و جهانیان را به شگفتی وا دارد.

او یک تنه در برابر سختی­‌ها و دشواری­‌‌های پیش رو که همه از آن آگاهیم ایستاد و با آگاهی­، سخت‌کوشی و باور خود ارمغانی بس ارزشمند، برتر از گنجی گران­بها را به ایران و ایرانی بخشید.

   استاد محمد­رضا شجریان از هزارتوی مازهای پیچیده آواز گذر کرد و بخت­ یار وی گشت تا آموزه­‌های خود را از بزرگان ایران زمین، خوشه­‌چینی کند و با کنجکاوی، عشق، سخت‌کوشی، راه دشواری را به پیماید و در این راه به جایگاهی دست­‌نیافتنی برسد و سَنجه ­ای گردد برای آیندگانی که دوستدار هنر آوازند.

جایگاه ایشان

   به راستی قرن­‌ها باید بگذرد تا چنین بزرگانی در سرزمینی زاده و پرورده شوند.

این هنرمند بزرگ و بی­‌همتا در یاد­ و قلب مردم جای دارد که جاودانگی را در پی دارد. او در قَلَم نویسندگان اسطوره ­ای خواهد گشت چون بزرگانی همچون فردوسی، مولوی، سعدی، حافظ، خیام و… تا ایران هست جاودانه خواهد ماند.

آوازها و ترانه‌­های او زمزمه‌­ی خواندن هر ایرانی خواهد بود و سینه به سینه دوام خواهد یافت.

آوازها، تصنیف­‌ها، مناسب خوانی­‌ها و نوآور‌‌‌‌ی­‌های او در موسیقی که ریشه در فرهنگ ناب ایرانی دارد را آیندگان در زمانی که اهریمنان پوک مغز کژاندیش رخت بربسته باشند در دانشگاه‌­ها سال­‌ها تدریس خواهد شد و پژوهشگران سال­‌ها باید این دستاورد­ها را پژوهش کنند و بیاموزند.

کشیدم سرمه برچشمم ز خاک پای بینایان

که  تا بینم  به چشم دل رخت با نور بینائی

مرا توصیف­‌ کردن ازتو لازم نیست درعالم

که در­خوبی به هر­جایی تو بی­‌شک آشکارائی

محمد­علی پورشکیبائی

   او نه تنها آواز که فهمیدن شعر با یاری خُنیا را بنیاد نهاد. آنانی که در فن و دانش موسیقی آگاهی دارند می­‌دانند که در گذشته آواز چگونه خوانده می­‌شده است و استاد شجریان با سخت‌کوشی و آگاهی و تیزهوشی خود اکنون آن را به چه گونه ساخته و پرداخته کرده است.

آوای آسمانی­، توان خوانش، فهم شعر، درست خواندن بی کم و کاست از او آوازخوانی بی­‌همتا و دست­‌نیافتنی ساخته است. بی­‌گمان بر این باورم که اگر همچون “استاد توس فردوسی” کسی زاده شود از “ققنوس آواز ایران محمدرضا شجریان”، ­نیز زاده خواهد شد.

چهره استاد محمدرضا شجریان
استاد محمدرضا شجریان

 آلبوم ها و یادگاری های ققنوس آواز ایران

در این گفتار آنچه در خور نگارش آمده است تنها فن و دانش موسیقی نیست بلکه بُن‌­مایه‌­های فرهنگی و ایرانیت سرزمینی است که به آن عشق می‌­ورزیم.

بی­ گمان گرداننده ­ی “گنبد مینا” فرزندی را به این سرزمین ارمغان داد که نوای “مرغ سحر” را بخواند تا به خواب رفتگان را بیدار کند.

او “بیداد” را خواند تا شهرِ  یاران به شهریاران بسپرد. “عشق داند” که او چه کرده است. “دستان” خُنیاگرِ آوای او از زبان حافظ و سعدی پرده ­دَری می­کنند.

او دل در گرو “آستان­‌جانان” دارد و بر باوری استوار از عشق “نوا” می­خواند.

وی “در خیال” من و توست تا با زبان آواز با پندِ برگرفته از اندیشه در شعر، “معمای هستی” را دریابد.

او “آسمان عشق” را در “شب، سکوت و کویر”،  “فریاد” می­زند.

ایشان “گلبانگِ ربّنا” سر می­دهد تا بگوید از زنجیرهایی که پایت را بسته است رها شوید!

او بر فراز تپه “ماهورها با تَذَروی” آوازمی­‌خواند تا “قاصدکی” پیدا شود و “پیام نسیمِ” آزادی­ را نوید دهد.

“دل مجنونی” دارد این “خسروخوبان”

“دل مجنونی” دارد این “خسروخوبان” و هر بار با غُرِّش رعدی دژخیم­گون با نوای “مرغ شباهنگ” به پیش می­رود تا به فرجام “خلوت گزیده” در کنار یار دیرین خویش ققنوسی هزارساله در توس “آرام جان” می­‌یابد.  

آری او “ققنوس آواز ایران” است­­.

گویند ققنوس هزار سال عمر کند و چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید هیزم بسیار گرد آورد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال برهم زند چنان‌که آتشی از بال او به کوشش در هیزم اُفتد و خود با هیزم بسوزد.

از خاکسترش، تخمی پدید آید و او را جفت نمی‌باشد و موسیقی را از آواز او دریافته‌اند.

ققنوس آواز ایران

  

دیگر توان نوشتنی نیست چرا که اشک راه دیدگان را بسته است و این درد جانسوز از نبود این بزرگان درد کمی نیست.

ما برای این ایرانی شده­‌ایم که همچون این بزرگانی را داشته‌­ایم و از آن برجهانیان می‌­بالیم.

به راستی اگر ایران ما از این مردان و زنان باشکوه تهی شود و ما برای ادامه­‌ی راه آنان که راه راستی است نکوشیم دیگر به چه بنازیم و ببالیم؟ برماست که ارج و ارزش هنرمندان سرزمین‌مان ایران باشکوه را بدانیم و به فرزندان ایران بیاموزیم. روان استاد محمدرضا شجریان شاد و نام و راهش مانا و جاوید باد.

پیشکش به استادم محمد­رضا شجریان

پیمان پورشکیبایی

1399/07/17

تهران

متن انگلیسی این مقاله جهت ارسال به دوستان تان در خارج از کشور

ویدئوی این یادداشت به زبان انگلیسی در سایت آپارات، یوتیوب و ویمئو

ویدئو به زبان فارسی در سایت آپارات با بیش از 30 هزار بازدید